Меню сайта
Годинник
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входа
Цікаве відео
Цікаве відео
Цікаве відео
Головна » Статті » Мої статті

Психологічне обстеження дітей, що направляються на діагностичне обстеження в ПМПК
Зміст психологічного обстеження та рекомендовані методики

ПОВЕДІНКА:
- адекватна ситуації;
- психомоторна розгальмованість;
- особливості поведінки: пожвавлення, розкутість, зацікавленість або незадоволення;
- дисциплінованість, нервова неврівноваженість, стрим володіння культурними навичками.

ОСОБЛИВОСТІ КОНТАКТУ:
- змістовний, встановлюється легко, невимушено;
- змістовний, встановлюється поступово, характеризується скутістю, сором’язливістю, потребує заохочення;
- формальний. Встановлюється легко, невимушено.

ІНТЕРЕС ДО СПІВПРАЦІ З ДОРОСЛИМ:
- виразний, стійкий, такий що стимулює діяльність;
- епізодичний, поверховий, не стимулює діяльність;
- відсутність інтересу аж до відмови від виконання завдань.

ПРЕДМЕТНО-ПРАКТИЧНІ ДІЇ:
- самостійні, адекватні, практичні дії, яким передують розумові, виявлення пошукової активності;
- нерішучі, стимульовані, адекватні практичні дії, яким передують розумові;
- діють імпульсивно, не радячись з дорослим;
- нерішучі практичні дії, нерегульовані розумовими;
- імпульсивні, неусвідомлені дії (маніпуляція дидактичним матеріалом).

ТЕМП ТА ПРАЦЕЗДАТНІСТЬ:
- рівномірна працездатність протягом усього дослідження;
- нерівномірний темп з проявами імпульсивності дії при збереженні працездатності;
- працездатність нерівномірна, з елементами астенії;
- рівномірно повільний темп, пов’язаний з перевагою гальмування над збудженням;
- рівномірно швидкий темп, пов’язаний з перевагою збудження над гальмуванням.

ЗДАТНІСТЬ ЗОСЕРЕДЖУВАТИСЬ:
- концентрація уваги: стійка чи швидко виснажується;
- швидка втомлюваність, падіння працездатності, при невеликому навантаженні;
- повільність входження в роботу.
Ці відомості отримуються у процесі спілкування з дитиною, спостереження за її діяльністю: під час виконання діагностичних завдань, зокрема, спеціальних, спрямованих на обстеження уваги:
1.” Коректурна проба ” - дослідження здатності до концентрації уваги, її стійкості, переключення, розумова працездатність.
2.” Рахунок по Крепеліну ” - вивчення психічного темпу, коливань уваги,переключення, працездатність.
3.” Таблиці Шульте ” – діагностика обсягу, швидкості орієнтовно-пошукової діяльності, працездатність.

АНАЛІЗУВАННЯ ПРЕДМЕТІВ:
- судження логічні, правильні, свідомо відрізняє суттєві ознаки від несуттєвих;
- виявлено недостатній рівень процесів узагальнення і абстрагування;
- окремі непослідовні судження чи помилкові рішення (наприклад, при астенічному стані).
Методики:
1.”Розрізні малюнки” - встановлення здатності запам’ятовувати і відтворювати просторову структуру цілого предметного зображення з 2-6 частин.
2.”Виділення суттєвих ознак ” – дозволяє відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих та робити висновки про логічність суджень.
3.Субтест "Практичний аналіз ” (тест вербального інтелекту Й. Ставело) – дослідження загальної поінформованості й розуміння змісту прислів’їв). Субтест "Виключення” – здатність виділяти загальні ознаки і властивості предметів чи понять й уміння порівнювати їх - здатність до аналітико-синтетичної діяльності.

ВСТАНОВЛЕННЯ СХОЖОГО ВІДМІННОГО:
- сформованість здатності до аналітико синтетичної діяльності.
Методики:
1.”Тест шкільної зрілості” (вербальне мислення).
2. Тест Векслера – визначення загального рівня розвитку дитини.
3. "Прогресивні матриці Равена”(невербальний варіант – визначення рівня розвитку аналітико-синтетичних умінь.
УЗАГАЛЬНЕННЯ:
- задовільно володіє поняттями чи орієнтується на зовні несуттєві ознаки;
- недостатність рівня узагальнень.
Методики:
1.”Вилучення четвертого зайвого”- сформованість наочно-образного мислення, процесів узагальнення, уміння відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих.
2.Субтест "Узагальнення” (тест вербального інтелекту Й. Ставело) визначення орієнтації у знаннях про навколишню дійсність.
3.Субтест "Визначення антонімів” – вибір логічної протилежності.
4.Субтест "Пошук аналогів” (правильність рішення нижча у молодших школярів).

ЗДІЙСНЕННЯ КЛАСИФІКАЦІЇ:
- рівень доступності узагальнень ( сформованість узагальнень на елементарному рівні, труднощі під час об’єднання складніших груп).
Методики:
1.”Класифікація понять” ( в модифікації Л.С.Виготського, Б.В.Зейгарник, Ю.Ф.Полякова) – дослідження рівня процесу аналізу й синтезу, послідовність суджень дітей дошкільного і шкільного віку (40малюнків).
2.Групування предметів за родовими та функціональними ознаками.
3.Групування предметів за 2-3 ознаками (колір, величина, форма).

ПЕРЕНЕСЕННЯ ВМІННЯ В НОВІ ПІЗНАВАЛЬНІ СИТУАЦІЇ – здатність до актуалізації знань під час розв’язання аналогічних завдань.
Методика:
1.Г.Россолімо – обстеження розуміння змісту ситуації, наявність елементарних уявлень, можливість використання минулого досвіду.

МІРА САМОСТІЙНОСТІ ТА ХАРАКТЕР НЕОБХІДНОЇ ДОПОМОГИ:
- сформованість уміння дитини виконати самостійно те, що вона вже виконала з допомогою дорослого;
- вміння використати допомогу в процесі виконання завдання.

НАВЧУВАНІСТЬ ( виявлення "зони найближчого розвитку”) – здатність щойно здобуте з допомогою дорослого вміння застосувати в аналогічній ситуації.

ХАРАКТЕР ОРІЄНТОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (активний чи пасивний).
Методика:
1."Навчаючий експеримент” (в розробці А.Я. Іванової) – дослідження потенційних можливостей оволодіння новими способами дій ( а не актуальний рівень розвитку дитини).

ЗДАТНІСТЬ МІРКУВАТИ, ВСТАНОВЛЮВАТИ ПРИЧИНОВО-НАСЛІДКОВІ ЗВ’ЯЗКИ:
- стійкість чи нестійкість мислення, "зісковзування” суджень на шлях випадкових асоціацій( чи наявна можливість виправлення помилок і подальша діяльність без них).
Методики:
1."Прості аналогії” – розуміння логічних зв’язків та співвідношень між поняттями; діагностика порушень послідовності суджень та інертності психічних процесів.
2.Тест Кеттела ( вимір інтелекту дітей 6-літнього віку).
3.Тест вербального мислення Керна-Йірасека.
4.Шкільний тест розумового розвитку.

УМОВИВОДИ:
- правильність суджень чи неспроможність з’ясувати основний зміст навіть простих сюжетних малюнків;
- наявність труднощів у розумінні внутрішніх смислових зв’язків, особливо прихованих;
- можливість самостійної розповіді.
Методики:
1.Тест "Словесні ряди”- рівень розвитку логічного мислення.
2.Тест "Числові ряди” – рівень розвитку логічного мислення.
3. Субтест "Математична логіка” (тест вербального інтелекту Й.Ставело).
Успішне розв’язання математичних задач вимагає розвитку високого рівня здатності до логічного висновку.
Стан емоційно-вольової сфери: емоційна лабільність чи незрілість емоційно-вольової сфери. Проявляється у не сформованості шкільних навичок, невмінні зосередитися під час виконання шкільних завдань, перевазі ігрової мотивації (за результатами спостереження).

ДЕЯКІ ПРОЯВИ ОСОБИСТОСТІ:
- затримка у сформованості пізнавальної діяльності і реакцій поведінки. Можливі прояви психічного інфантилізму;
- обмеженість інтересів, невміння спостерігати;
- млявість, боязкість, схильність скаржитися на товаришів, постійне звертання по допомогу;
- надмірна збудливість – бурхливі реакції на зауваження; постійні конфлікти з товаришами, бійки, що закінчуються сльозами і повною знесиленістю;
критичність – здатність адекватно реагувати на зауваження і заперечення з боку інших осіб ( за результатами спостереження)
Категорія: Мої статті | Додав: Люда (29.12.2012)
Переглядів: 1927 | Теги: Психологічне обстеження двтей | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Погода
Календар подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Вислів дня
Цей день в історії
Теги
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2017
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz